SendCloud wil met investering Europese e-commerce markt openbreken

196266 founders1 ce33d6 large 1456135388

E-commerce is al jaren een van de snelst groeiende branches binnen Europa. Voor kleine en middelgrote webwinkels is het moeilijk de grote spelers bij te houden De relatief hoge verzendtarieven en beperkte verzend- & retourmogelijkheden spelen hierin een belangrijke rol. SendCloud heeft juist voor de kleinere en middelgrote webwinkels een online verzendplatform gebouwd. Investeerders TIIN Capital en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) hebben €2 miljoen geïnvesteerd om het bedrijf te helpen hun doel te bereiken.

De ondernemers hebben een online verzendplatform gebouwd voor webwinkels. “Wij versterken de concurrentiepositie voor onze online retailers” Aldus Rob van den Heuvel (CEO) “Door het collectief inkopen bij grote vervoerders zoals DHL, PostNL en Same Day Delivery netwerk Fadello ontvangen wij volumekorting welke wij doorberekenen aan onze klanten. Daarnaast bieden we unieke tijdbesparende plug-ins zodat relatief kleinere webwinkels zich kunnen meten met de grote spelers.” Het bedrijf doet dit succesvol in Nederland, België en Duitsland en is voornemens haar markt uit te breiden naar heel Europa.

Waarom is een gecentraliseerd Europees verzendnetwerk nodig?

Op dit moment is de Europese verzendmarkt sterk gefragmenteerd. “Stel een Nederlandse fashion webwinkel verstuurt een pakket naar Spanje. Dit kost al snel meer dan vijftien euro. Om nog maar te zwijgen over de kosten en het ongemak van een eventuele retourzending.” Dit zorgt ervoor dat webwinkels zich moeilijk kunnen profileren in een internationale markt. “Grote spelers als Zalando kunnen met vervoerders afspraken maken. Kleine shops kunnen dit niet.”

De Europese Commissie heeft zich eerder ook gemengd in deze discussie en sluit zich aan bij de plannen om één Europees verzendnetwerk te creëren. De huidige situatie remt de groei van cross-border e-commerce in Europa volgens de commissie.[1]

Sterke fundering

De investeringsronde geleid door investeringsmaatschappijen BOM en TIIN Capital vormt de basis om één sterk Europees verzendnetwerk te creëren. SendCloud zal de investering gebruiken om dit jaar uit te breiden naar diverse Europese landen.

Hoe gaat SendCloud dit realiseren?

Door het combineren van vervoerders in diverse Europese landen en gebruik te maken van de kracht van meerdere webwinkels in één online platform, denkt het bedrijf de oplossing in handen te hebben. “Wij gaan allereerst één Europees netwerk maken van bestaande pakketpunten, postkantoren en pakketautomaten. Hierdoor kan de webwinkel gemakkelijk en voordelig pakketten verzenden en laten retourneren door heel Europa.” aldus Rob van den Heuvel.

Over SendCloud

Het online verzendplatform van SendCloud helpt online shops met het optimaliseren van het verzendproces, door samenwerkingsverbanden met diverse vervoerders in Europa. Het bedrijf biedt online retailers een efficiënt verzendplatform. Hierdoor kunnen webwinkels zelf de meest geschikte verzendoplossing selecteren, bijbehorende verzendlabels automatisch printen en pakketten versturen. Het bedrijf is in 3 jaar gegroeid naar 27 werknemers en is succesvol actief in Nederland, België en Duitsland.

Over TIIN Capital

TIIN Capital investeert sinds 1998 in bedrijven in de technologie sector (waaronder software en high-tech bedrijven). TIIN Capital biedt verschillende fondsen aan, waaronder TechFund en TIIN Buy-out & Growth Fund. TIIN Capital heeft €60 miljoen aan kapitaal onder beheer en maakt gebruik van een netwerk van 1000 informele (private) investeerders.

Over De Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM)

De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) spant zich in voor een innovatie en veerkrachtige Brabantse economie met duurzaam concurrentievermogen binnen een globaliserende wereld. Het doel is tot de top van kennis- en innovatieregio’s in Europa behoren. BOM Capital investeert risicodragend in Brabantse startende, groeiende en volwassen ondernemingen met een innovatief karakter.

[1] http://ec.europa.eu/internal_market/post/doc/studies/20130715_ce_e-commerce-and-delivery-final-report_en.pdf